مردم از وجود فساد در ادارۀ ثبت احوال و نفوس فراه شکایت دارند
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

امنیت و جرایم

مردم از وجود فساد در ادارۀ ثبت احوال و نفوس فراه شکایت دارند

شهرفراه (پژواک،٢١حوت٩١): برخى مردم، ادارۀ ثبت احوال و نفوس فراه را به رشوه ستانى متهم مى کنند؛ اما ادارۀ  يادشده اين ادعاها را بى اساس مى داند.

عبدالودود ١٨ساله متعلم لیسۀ شیخ ابونصر فراهی، يک تن از شکايت کننده ها است که با ده ها تن  دیگر، عقب دروازۀ مدیریت ثبت احوال و نفوس در شهر فراه انتظار به دست آوردن تذکره را داشت.

وى به آژانس خبرى پژواک گفت که از حدود يک هفته به اين طرف، همه روزه براى اخذ تذکره به اين اداره مى آيد؛ اما تا حال موفق به اخذ تذکره نشده است.

عبدالودود افزود: "روزانه خیلی کسانی را می بینم که برای مسوولینِ توزیع تذکره رشوه مى دهند، حتی در چند ساعت براى شان تذکره داده اند."

وى مدعى شد که یکی از کارکنان ادارۀ ثبت احوال و نفوس، در بدل تذکره از او يکهزار افغانى مطالبه کرده؛ اما وى اين عمل غيرقانونى را انجام نداده است.

موصوف گفت که امسال از صنف ١٢ مکتب فارغ مى شود و براى به دست آوردن سند فراغت، بايد تذکره داشته باشد.

در افغانستان به خصوص در مناطق روستايى، شمارى از مردم تذکره ندارند.

مریم ٤٥ ساله خانم ديگرى است که همراه با دو دختر جوانش، در حلقۀ کلانی از دیگر زنان متقاضی تذکره، بر روی زمین خاکی مقابل ادارۀ يادشده نشسته بود.

 وى گفت که از شش روز به این طرف، همراه با دختران جوانش، همه روزه به امید اخذ تذکره به اداره ثبت احوال و نفوس مراجعه نموده؛ اما موفق نشده که تذکره به دست بياورد.

مريم علاوه کرد: "بیوه زن هستم، در خانه تنها با دو دختر جوانم زندگی مى کنم و مسوولین توزیع، در مقابل هر تذکره از من خواستار پنجصد افغانی شده است، که این مقدار پول را ندارم."

وى که خود را باشنده قریه یزده مربوط مرکز فراه معرفی کرد، گفت که به خاطر شامل شدن در يک کورس خياطى يک موسسۀ کمک کننده به زنان، نياز به تذکره دارد.

اسدالله باشنده شهر فراه درحاليکه چهار تذکره در دستش بود و با چهرۀ خندان از دروازۀ اداره ثبت احوال و نفوس خارج میشد؛ گفت: "اینجا قانون نیست فقط پول بده، تذکره بگیر."

وى افزود: "چون مى دانستم این اداره بدون پول تذکره نمی دهد، من در بدل سه هزار افغانی در ظرف یک و نیم ساعت بدون اینکه صاحبان تذکره حاضر باشند، چهار تذکره را به دست آوردم."

وى گفت که مى داند که رشوه دهنده و رشوه گیرنده هردو مجرم هستند؛ اما مجبور بود رشوت بدهد؛ زيرا در ادارۀ يادشده به هیچ کسى بدون رشوه تذکره داده نمی شود.

محمدقاسم باشنده ولسوالی بکواه ولایت فراه گفت که به دليل نبود بخش ثبت احوال و نفوس در بکواه، چهار روز قبل غرض اخذ تذکره به شهر فراه آمده است.

موصوف مدعى شد که به دليل عدم پرداخت پول رشوه، تا امروز موفق به اخذ تذکره نشده بود.

محمدقاسم افزود: "بالاخره امروز بخاطر ترس از آمدن خبرنگار پژواک، برای من هم، بدون دادن پول غیرقانونی، فورم تذکره را خانه پری کردند."

شهلا ابوبکر عضو شورای ولایتی فراه نيز گفت: "کارشکنی و فساد مسوولین ادارۀ ثبت احوال و نفوس باعث شده تا همه روزه مردم از رشوه ستانی این مسوولین به شورای ولایتی شکایت کنند."

به گفتۀ وى، معلوماتى به دست آورده است که مسولین این اداره برعلاوۀ رشوه ستانی، برای اتباع خارجی از جمله ایرانی ها هم تذکره توزیع کرده اند.  

ابوبکر افزود که چندین بار، از مسوولین این اداره و مقام ولایت خواستار حل این مشکل گردیده؛ اما نتيجه اى در پى نداشته است.

فرید احمد هیبت مسوول ارگان ملی و اجتماعی جوانان افغانستان در فراه نیز گفت که اطلاعى دريافت کرده که به ده ها تن از اتباع خارجى، به شکل غيرقانونى در فراه تذکرۀ افغانى داده شده است.

وی افزود: "این اداره یکی از ادارات بی سرنوشت فراه است که در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و مقامات باید هرچه عاجل، به خاطر حل مشکلات این اداره اقدام بکنند."

گرچه هردو منبع يادشده مدعى اند که معلومات درمورد توزيع تذکره به اتباع خارجى را دريافت کرده؛ اما اسناد در زمينه ارائه نکردند.

گرچه جمعه خان رستمیار مدیرعمومی ادارۀ ثبت احوال و نفوس ولایت فراه، حاضر به مصاحبه با آژانس خبری پژواک نشد؛ اما داکتر شیرعلم حیاتی مدیر توزیع تذکرۀ این اداره، ادعاهاى يادشده را رد کرد.

وى گفت که توزيع تذکره، به دليلى وقتى بيشتر مى گيرد که از يکسو تشکيل اين اداره کم است و از طرفى هم طى مراحل قانونى توزيع تذکره به وقت نياز دارد.

به گفتۀ حياتى، در کنار ساير مراحل قانونى توزيع تذکره، شخص گيرندۀ تذکره از سوى وکيل گذر نيز بايد تاييد شود.

به گفتۀ موصوف، روزانه درحالى حدود ٣٠٠ متقاضى تذکره به اداره ثبت احوال و نفوس مراجعه مى کنند که این اداره، تنها ٢ تن مسوول توزیع تذکره دارد.

 اما منبع خاطرنشان کرد که با آنهم روزانه ١٠٠ الی ١٤٠ تذکره توزيع مى شود.

عبدالرحمن ژوندی سخنگوی والی فراه، بدون ارائه جزئيات بيشتر گفت که بعضى کارشکنى ها در ادارۀ ثبت احوال و نفوس فراه وجود دارد.

 اما به گفتۀ وى، مقام ولایت فراه مصمم است که در این راستا اقدامات عاجل و جدی نماید. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب